(Nederlandsch Maandblad voor Philatelie, juli/augustus en
september 1990)
◄ Vorige pagina Dit artikel is verdeeld over twintig webpagina’s. Volgende pagina ►
Disclaimer
|
Litouwen en de filatelie
Litouwen heeft 768 verschillende zegels uitgegeven. Dat is een vrij groot aantal
vergeleken met bijvoorbeeld Estland (193 zegels). De reden was dat het Litouwse
uitgiftebeleid overgelaten was aan een filatelistisch agentschap, dat zowel
verantwoordelijk was voor een groot aantal weldadigheidszegels (afbeelding 21) en
luchtpostzegels (afbeelding 22) in beperkte oplage, als voor het naast elkaar
voorkomen van getande en ongetande zegels (afbeelding 23) en waarschijnlijk ook
voor de vele foutdrukken en variëteiten (er zijn er meer dan tweeduizend
bekend!).
|
■ Afbeelding 21. Zegel van 3
december 1926, tweemaal overdrukt met een vignet en een toeslagwaarde. Eerst met
een toeslag van 60 centų in blauw, later met een extra toeslag van 50 centų
in goud. De toeslag was bedoeld voor het Oorlogswezenfonds. Oplage:
50.000 stuks
|
■ Afbeelding 22. Luchtpostzegel
van 30 oktober 1935 ter gelegenheid van de transatlantische vlucht van Feliksas
Vaitkus. Oplage: 2100 stuks
|
|
|
■ Afbeelding 23a en
b. De aartshertogen Kęstutis en Algirdas op een luchtpostzegel
van 6 mei 1933, getand en ongetand. Oplage: 37.000 stuks, waarvan veertig
procent ongetand
Toch is Litouwen een interessant verzamelgebied. De ontwerpen van de zegels
zijn meestal zeer sterk, en de afbeeldingen bieden veel aanknopingspunten met
de Litouwse geschiedenis. Veel zegels zijn tamelijk schaars, maar zelden echt
onbetaalbaar.
De eerste twee zegels waren typische noodzegels, vervaardigd door een
drukkerijtje in Vilnius (afbeelding 24). Ze zijn gedrukt in vellen van vijf bij
vier zegels, waarbij uitsluitend de banen tussen de zegels werden geperforeerd.
De zegels aan de rand van het vel zijn dus aan één kant of aan twee kanten
ongetand. De zegels bieden de mogelijkheid tot platen! Alle elementen van de
zegels komen uit de letterkast van de drukkerij. In de belettering komt de
letter ų voor, een combinatie van een u en een omgekeerde
komma. Omdat de drukker maar zeven van die letters in zijn assortiment had,
gebruikte hij bij 12 zegels een omgekeerde h en bij één zegel een
omgekeerde ń (overigens een letter die in het Litouws niet voorkomt,
maar wel in het Pools).
Voor de tweede Vilnius-uitgave (afbeelding 25) zijn dezelfde platen gebruikt,
alleen met nieuwe waardecijfers. Nu werden zes waarden gedrukt, die eveneens
geplaat kunnen worden. Dat geldt trouwens ook voor de volgende uitgaven.
■ Afbeelding 24. De eerste
Vilnius-uitgave, 27 december 1918. Op deze zegel is in plaats van een
ų een omgekeerde h gebruikt
|
■ Afbeelding 25. De tweede
Vilnius-uitgave, 31 december 1918. Op deze zegel (die trouwens het stempel
van Grodno draagt, dat maar even bij Litouwen heeft gehoord), is in plaats van
een ų een omgekeerde ń gebruikt
|
In verband met de eerste Poolse inval in 1919 werden de volgende emissies (afb.
26, 27 en 28) gedrukt in Kaunas. De eerste twee nog steeds in vellen van vijf
bij vier, de derde in vellen van 160 stuks.
■ Afbeelding 26. De eerste
Kaunas-uitgave, 29 januari 1919 (datum van de eerste druk). Van deze zegels,
waarbij de cirkels zijn vervangen door ovalen en de belettering is gewijzigd,
zijn vier drukken vervaardigd, elk met eigen kenmerken
|
■ Afbeelding 27. Tweede
Kaunas-uitgave, 18 februari 1919, nu met de muntsoort skatikų
afgekort tot sk. Van deze emissie zijn drie drukken
vervaardigd
|
■ Afbeelding 28. Derde
Kaunas-uitgave, 1 maart 1919; ditmaal wordt het waardecijfer omgeven door
twee sk.'s. Deze zegels zijn in twee oplagen gedrukt
|
■ Afbeelding 29. Een van
de in Berlijn gedrukte zegels. Deze komt uit de tweede serie, op grauw papier,
van 20 maart 1919
|
Op 17 februari 1919 verschenen de eerste echte zegels, gedrukt in Berlijn,
met het Litouwse wapen, een ruiter te paard, de Vytis. Er zijn later nog
vier series zegels met deze afbeelding aangemaakt, de laatste in Kaunas
(afbeelding 29). De emissies zijn te onderscheiden aan de tanding, het papier
(wit of grauw), de kleuren en het watermerk.
Ik zal de verleiding weerstaan om alle uitgiften te bespreken. Op een paar
zegels wil ik nog wel even wijzen.
Interessant zijn bijvoorbeeld de opruimingsuitgiften bij de invoering van de
nieuwe muntsoort, de litas en de centas, in plaats van de auksinas
en skatikas, in 1922 (afbeelding 30).
|
De tekening van afbeelding 31, met het Litouwse kruis, is in vier emissies gebruikt,
te onderscheiden door tanding en watermerk. Een ander succesvol ontwerp was de
ruïne van de burcht van Kaunas, die in drie series voorkomt (afbeelding 32).
■ Afbeelding 30.
Opruimingsuitgifte, hier op een luchtpostzegel. De oude waarde van 1 auksinas
overdrukt met ‘20 cent(ų).’, 10 oktober 1922
|
■ Afbeelding 31. Het Litouwse
kruis. Tussen 1923 en 1925 zijn vier series met deze afbeelding verschenen
|
■ Afbeelding 32. De ruïne
van de burcht van Kaunas. Deze afbeelding komt voor in drie series
|
De kampioen onder de Litouwse ontwerpen (afgezien van de Vytis-serie) is het
‘oorlogskruis’ van afbeelding 33, dat in zeven waarden, met vier tandingen en
met vier watermerken (en ook nog zonder watermerk) voorkomt.
Van de ruitvormige zegels van juli 1923 hebben we al een voorbeeld gezien in het
begin van dit artikel (afbeelding 1a).
Mijn eigen favoriete emissie is de luchtpostserie van 18 mei 1934 (afbeeldingen 34
en 35). De serie gedenkt de transatlantische vlucht van de Litouwse piloten
Steponas Darius en Stasys Girėnas in de Lituanica. Het toestel
vloog probleemloos van New York naar Europa, maar stortte door nooit opgehelderde
oorzaken boven Duitsland neer. Een gerucht wil dat het boven een concentratiekamp
vloog en daarom werd neergeschoten. Deze gebeurtenis heeft altijd sterk tot de
verbeelding van de Litouwers gesproken. In het museum van Kaunas worden de resten
van de Lituanica als relikwie bewaard. Nog in 1983 verscheen een envelop met
de portretten van de onfortuinlijke vliegers (afbeelding 36).
■ Afbeelding 33. Het
‘oorlogskruis’. Dit kruis droegen de Litouwse krijgers op hun schild in
Litouwens glorietijd. Zegels met deze afbeelding zijn tussen 1927 en 1933 vijf
maal verschenen
|
■ Afbeelding 34. Zegel uit een
serie van zes (18 mei 1934), ter herdenking van de transatlantische vlucht van
Darius en Girėnas, die de oceaan overstaken, maar in Duitsland neerstortten.
De portretten van de vliegers
|
■ Afbeelding 35. Zegel uit
dezelfde serie. De engel des doods boven het vliegtuigwrak
|
■ Afbeelding 36. Envelop, in
1983 uitgegeven door het Litouwse ministerie van PTT-zaken, met de portretten van Darius en
Girėnas, hier aangetekend verzonden van Palanga naar Baldone in Letland,
29 april 1987
Voor brievenverzamelaars is Litouwen een problematisch gebied. Brieven van
Litouwen zijn moeilijk te krijgen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld brieven uit
Estland en Letland. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het agrarische
karakter van de Litouwse samenleving; in een handelsland als Letland werd veel
meer post verzonden.
Een tweede probleem is dat de afstempelingen vaak van slechte kwaliteit zijn.
Dat is trouwens ook in de Sovjetrepubliek Litouwen nog steeds het geval. Een
verklaring voor dit verschijnsel kan ik niet geven.
Voor wie een ‘moeilijk’ verzamelgebied niet uit de weg gaat,
valt hier nog veel te ontdekken en te onderzoeken. Er bestaat bijvoorbeeld nog
niet eens een betrouwbaar overzicht van de posttarieven in Litouwen!2
Afbeelding 37 laat een binnenlandse, afbeelding 38 een internationale brief
zien.
■ Afbeelding 37. Brief van
Anykščiai naar Šilalė, 20 augustus 1937
■ Afbeelding 38. Brief van
Kaunas naar Rotterdam, 29 mei 1928. Afzender is het Nederlandse consulaat in
Kaunas. Nederland had tussen de wereldoorlogen alleen ambassades in grote
landen. In kleinere landen, zoals Estland, Letland en Litouwen, had Nederland
een consulaat
Noot
- Dit schreef ik in 1990. Anno nu bestaat er wel een goed overzicht van de
posttarieven van Litouwen, al is er nog steeds een klein aantal onbeantwoorde
vragen. ↑
|