(F&A Actueel,
november 2002)
Disclaimer
|
HORECAONDERNEMERS ZIJN BUREAUCRATIE
BEU
Horecaondernemers zijn de bureaucratie beu. Koninklijke Horeca Nederland
vraagt de politieke partijen de administratieve lastenverlichting nu serieus
in de verkiezingsprogramma's op te nemen.
Directeur Jeu Claes: ‘Ik krijg steeds meer signalen van ondernemers die
overwegen te stoppen met hun horecabedrijf.’ De kosten voor de administratie
kunnen voor een horecaondernemer oplopen tot dertigduizend euro. Van alle
midden‑ en kleinbedrijven vullen de horecaondernemers de meeste
formulieren in. De administratieve lasten in de horeca zijn bijna vier keer zo
hoog als bij een gemiddeld bedrijf. Bovendien zijn ze vorig jaar nog eens met
6,8 procent gegroeid.
|
Volgens Claes moet serieus gekeken worden naar de noodzaak van de 140 wetten
waaraan horecaondernemers nu moeten voldoen. En niet te vergeten de vaak
tegenstrijdige voorschriften. Het VNO‑NCW‑blad Forum gaf in
het nummer van 13 juni 2002 een reeks vermakelijke voorbeelden. Een
caféhouder in Maastricht kreeg bijvoorbeeld van de brandweer te horen dat de
deuren van het café naar buiten open hoorden te gaan. Dan zijn de bezoekers
bij een calamiteit gauw buiten. De politie verklaarde echter even stellig dat
de deuren naar binnen open moesten. Dat beperkt de geluidsoverlast.
Bouw‑ en Woningtoezicht wilde al evenmin dat de deuren over het trottoir
zouden zwaaien. Ere wie ere toekomt: de Maastrichtse brandweer was bereid tot
een compromis. Tijdens het carnaval moesten de deuren naar buiten opengaan,
buiten carnavalstijd mochten ze ook naar binnen open.
‘Horecamensen willen ondernemen, mensen gastvrij ontvangen. Ze runnen geen
administratiekantoor voor de overheid,’ aldus Claes.
♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦
|