Het gebeurt steeds vaker dat een bedrijf met een van deze bonden een CAO afsluit waarbij FNV en CNV het nakijken hebben. Ook met de Unie, een neutrale vakbond die is aangesloten bij de MHP, wil dat nog wel eens lukken. Dit uiteraard tot woede van FNV en CNV, die vaak een heel andere CAO in gedachten hadden. Maar ook de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, die elke CAO moet goedkeuren, wordt steeds kritischer. Een CAO die een transportbedrijf afsloot met een zelf opgezette vakbond, keurde hij bijvoorbeeld af. Een ander transportbedrijf had al zijn werknemers, zonder dat ze dat wisten, opgegeven als lid van de LBV en daar vervolgens een CAO mee afgesloten. Ook die CAO verwees de minister naar de prullenbak. Veel verder kan de minister trouwens niet gaan. Een ondernemings-CAO moet worden afgesloten met een bond die tenminste één lid heeft in de betreffende organisatie. Dat is natuurlijk te regelen. Zo'n CAO is in orde, zelfs al heeft een andere bond er wel honderd leden. Voor een branche- of bedrijfstak-CAO is het zelfs niet nodig dat de betreffende bond überhaupt leden heeft in die bedrijfstak. Dat beperkt de mogelijkheden om in te grijpen aanzienlijk. De enige kans voor FNV en CNV om de concurrentie de pas af te snijden, is pleiten voor het aanscherpen van het lidmaatschapscriterium. Dat kan zich echter ook tegen hen keren. Ook FNV en CNV sluiten weleens een CAO af in een bedrijf of bedrijfstak waar maar een minuscule minderheid vakbondslid is... |
||||||
|