Het oordeel van de Commissie Gelijke Behandeling is voor de betrokken partijen overigens juridisch niet bindend, maar in de praktijk blijkt dat 85 procent van de oordelen wordt opgevolgd. Het is ook mogelijk de commissie om mediation te vragen. In een dergelijk geval, waarbij beide partijen de commissie uitdrukkelijk om een uitspraak vragen, is die uitspraak wel bindend. Maar de gebruikelijke gang van zaken is dat een persoon die zich gediscrimineerd voelt, bij de Commissie Gelijke Behandeling een klacht indient. De commissie doet een uitspraak. Klager en aangeklaagde organisatie mogen daaraan zelf hun consequenties verbinden. De klager kan bijvoorbeeld bij de rechter schadevergoeding eisen. In ruim 70 procent van de gevallen volgt de rechter het oordeel van de commissie; rechters mogen alleen gemotiveerd afwijken van een commissie-oordeel. Van de klachten over discriminatie op grond van leeftijd gaat meer dan de helft over de behandeling bij een sollicitatie. De rest heeft betrekking op zaken als achterstelling bij een promotie, het niet verlengen van het arbeidscontract wegens het bereiken van een bepaalde leeftijd en het uitoefenen van druk om iemand te bewegen met vervroegd pensioen te gaan. Objectief te rechtvaardigen Er zijn maar weinig gevallen waarin het stellen van een leeftijdsgrens ‘objectief te rechtvaardigen’ is. Een voorbeeld is het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd. Let wel: de AOW-gerechtigde leeftijd, niet de VUT-gerechtigde. Een werkgever die een werknemer onder druk zet om met vervroegd pensioen te gaan, maakt zich schuldig aan leeftijdsdiscriminatie. Hij mag wél eisen dat een werknemer die 65 wordt, stopt met werken. Een ander voorbeeld is een werkgelegenheidsbeleid dat speciaal bedoeld is om de arbeidsdeelname van jongeren te bevorderen. Een apart minimumjeugdloon is ook niet discriminerend; het heeft immers tot doel jongeren een grotere kans op werk te geven.
Extra ouderendagen De gangbare mening is dat de Wet gelijke behandeling in het voordeel van de oudere werknemer werkt. Hij mag immers niet op grond van zijn leeftijd worden afgewezen of ontslagen. Aan de andere kant zou de wet ook een eind maken aan verworven privileges, zoals extra vakantiedagen voor oudere werknemers en seniorenverlof. Maar medio april liet de Commissie Gelijke Behandeling weten dat ze soepeler gaat omspringen met de ‘ouwelullendagen’, zoals ze hier en daar wel oneerbiedig genoemd worden. Als die deel uitmaken van een leeftijds(fase)bewust personeelsbeleid, mogen ze tóch van de commissie. Eerder verwierp zij extra vrije dagen voor oudere werknemers, tenminste als het niet om fysiek zwaar werk ging. Zo mocht een boekhandel zijn werknemers van 45 jaar en ouder geen extra vakantiedagen geven. Met het advies van april wil de commissie bewerkstelligen dat de sociale partners specifieke seniorenregelingen verruilen voor een breder leeftijds(fase)bewust personeelsbeleid. Omdat veel organisaties daar nog mee bezig zijn, houdt de Commissie Gelijke Behandeling uitspraken over seniorenregelingen voorlopig aan tot 2 december, mits de werkgever duidelijk maakt dat hij samen met werknemersorganisaties met het onderwerp bezig is. Afvloeiingsregeling Een voorbeeld van een leeftijdsonderscheid dat objectief te rechtvaardigen is, vinden we in een oordeel van de Commissie Gelijke Behandeling van 31 oktober 2005. Een afvloeiingsregeling waarbij oudere medewerkers gedurende langere tijd een hogere vergoeding ontvangen, kan naar het oordeel van de Commissie door de beugel. Juist de oudere medewerkers zullen immers na hun ontslag problemen hebben om op hun oude inkomensniveau terug te komen. In dit geval mogen ze voorgetrokken worden. De klacht kwam van een ontslagen medewerker van 51 jaar, die 25 jaar bij dezelfde werkgever had gewerkt en er bezwaar tegen had dat mensen boven de 55 met een korter dienstverband meer meekregen dan hij. Omkering bewijslast Wie vindt dat hij op grond van zijn leeftijd door een werkgever wordt gediscrimineerd en dat met feiten kan onderbouwen, heeft bij de Commissie Gelijke Behandeling een voorsprong. De werkgever moet vervolgens namelijk het tegenbewijs leveren en aantonen dat er een andere reden is geweest. De Commissie mag de bewijslast omkeren. Het is natuurlijk veel moeilijker aan te tonen dat iemand niet discrimineert dan dat iemand wel discrimineert. Personeelsadvertenties Zoals gezegd: meer dan de helft van de klachten over leeftijdsdiscriminatie heeft betrekking op de behandeling bij sollicitaties. Een sollicitatieprocedure begint met de personeelsadvertentie. Daarin mag u geen eisen meer stellen aan de leeftijd van de sollicitant. Doet u dat toch, dan hoort er in de advertentie een duidelijke reden bij te staan waarom de organisatie die leeftijdseis stelt. Er zijn nog heel wat organisaties die deze regel overtreden. Uit een steekproef van het Haagse Bureau Discriminatiezaken bleek onlangs dat in de regio Haaglanden tien procent van de advertenties zonder motivering een leeftijdsgrens noemde. Dat waren er 93. Ook als er niets op de personeelsadvertentie aan te merken is, kan de organisatie de sollicitant nog afwijzen op grond van zijn leeftijd. We hebben in de voorgaande kaders al twee voorbeelden gezien.
Ontslag op grond van leeftijd Ook als een organisatie een medewerker wil ontslaan omdat deze een bepaalde leeftijdsgrens is gepasseerd, kan ze het bij de Commissie Gelijke Behandeling knap moeilijk krijgen. Het bekendste voorbeeld van ontslag op grond van leeftijd is natuurlijk de vakkenvuller in de supermarkt. Die vliegt eruit als hij achttien wordt. Dan is hij namelijk te duur geworden. Ook daarmee houdt de Commissie Gelijke Behandeling zich bezig. Op één en dezelfde dag (3 oktober 2005) behandelde de Commissie twee zaken waarbij een vakkenvuller bij een supermarkt werd ontslagen. In het ene geval was er sprake van een reorganisatie waarbij iedereen met een tijdelijk arbeidscontract buiten kwam te staan. De commissie had geen aanwijzingen dat de leeftijd van de klaagster daarbij een rol had gespeeld. De klacht werd afgewezen. In het tweede geval was het evident dat de leeftijd van de medewerker de reden was om zijn contract niet te verlengen. Het stond zelfs letterlijk in het getuigschrift dat hij meekreeg. Het argument van de supermarkt dat een oudere medewerker de kosten opdrijft, vond de commissie niet valide. De jurisprudentie van bijvoorbeeld het Europese Hof van Justitie gaat er steevast van uit dat zuiver financiële argumenten nooit een onderscheid op grond van leeftijd kunnen rechtvaardigen. De commissie stelde de klager in het gelijk. Op verzoek van de CNV-jongeren heeft de commissie dit jaar een algemeen advies opgesteld over leeftijdsdiscriminatie in de supermarkten. Het verscheen op 14 februari 2006.
Sijtze Reurich |
||||||||
KANTTEKENING. De
verwijzingen naar websites zijn verwijderd. Van de daar gegeven links werkte nog
maar een derde. |
||||||||
|