EN DE WINNAAR VAN DE GODWIN AWARD IS... Er zijn heel wat dingen die mij irriteren. Word for Windows bijvoorbeeld. Of het geloofsartikel van de huidige generatie politici dat een grootschalige organisatie goedkoper en efficiënter is dan een kleinschalige (het tegendeel is waar, en ik kan dat bewijzen!). Spam natuurlijk, en reclametelefoontjes. Als de mij onbekende figuur aan de andere kant van de lijn vraagt ‘Bel ik ongelegen?,’ gaan mijn haren al recht overeind staan. Maar wat ook heel hoog scoort, is de neiging bij sommige lieden om overal te pas en te onpas de Tweede Wereldoorlog bij te slepen. Ik heb dan ook een voorstel. Laten we een jaarlijkse prijs uitloven voor degeen die dat het meest te onpas doet. Een naam voor die prijs heb ik ook al: de Godwin Award. De naam is ontleend aan de wet van Godwin, die in 1990 door Mike Godwin is geformuleerd: ‘Naarmate online discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de nazi's of Hitler één.’ Kijk hier maar voor meer informatie. Wat dat betreft lijkt het trouwens wel of Geert Wilders het slechtste in de mensen losmaakt. Natuurlijk, hij is grofgebekt, maar moet hij daarom voor fascist of nazi worden uitgemaakt? Toch gebeurt dat om de haverklap. Zo stelde nota bene een boek voor de basisschool in 2008: ‘De film Fitna van Geert Wilders of het boek Mein Kampf van Adolf Hitler zijn gebaseerd op eenzijdige denkbeelden. Gelukkig zijn er ook een heleboel boeken, musea en toneelvoorstellingen die juist respect tonen voor mensen die anders denken, anders geloven of er anders uitzien.’ Deze scribent zal het zich niet gerealiseerd hebben, maar eenzijdig is toch wel een beetje ongelukkige kwalificatie voor Mein Kampf. Dat boek stelt bijvoorbeeld dat de joden uit zijn op wereldheerschappij en de westerse beschaving willen vernietigen. Als deze scribent dat ‘eenzijdig’ noemt, vindt hij kennelijk dat daar toch wel iets van waar is, maar dat er ook iets tegenover staat. De auteur van het boekje heeft zich nooit durven melden, maar wat was het leuk geweest als een competente journalist hem of haar eens had doorgezaagd over hoe het nu precies zat met de joden en de wereldheerschappij. Begin 2011 hadden we de affaire met de Joop-cartoon. Wilders had voorgesteld in elke provincie een ’tuigdorp’ te bouwen voor overlastplegers die herhaaldelijk in de fout gaan. Geen nieuw voorstel overigens: de Partij van de Arbeid en de Socialistische Partij hadden daar al eerder voor gepleit en als ik het goed heb, is het hier en daar zelfs al in praktijk gebracht. Typisch dat iedereen die naar aanleiding van dit plan over Wilders heen viel, even vergat dat het geen nieuw plan was. Als het van Wilders komt, deugt het kennelijk per definitie niet. En natuurlijk werd de oorlog er weer bijgehaald. Het bontst maakte de tekenaar Adriaan Soeterbroek het op joop.nl, een website die eigendom is van de VARA. Hij tekende een groepje ‘tuig’ in een concentratiekamp met een kampbewaker die hun de weg wijst naar de douche. Die kampbewaker lijkt heel erg op Wilders... Daar komt dus de Tweede Wereldoorlog weer om de hoek kijken. Kampbeul Wilders wijst het tuig de weg naar de gaskamer. Verder valt op dat zich onder het tuig een vrouw bevindt in een zwart gewaad dat alleen haar gezicht en haar handen vrijlaat, en een man in een djellaba. Twee overduidelijke moslims dus. Wilders had het helemaal niet over moslims gehad – nee, deze keer toevallig eens niet. Het was de tekenaar die over moslims begon. Kennelijk ziet de tekenaar moslims als tuig. De tekening is niet alleen beledigend voor Wilders (want kan het grover dan iemand als kampbeul afschilderen?), maar ook voor moslims! Maar de tekening is ook nog beledigend voor de joden! Kennelijk vindt de tekenaar dat de joden die tijdens de oorlog werden vergast, vergelijkbaar zijn met het tuig dat volgens Wilders in tuigdorpen moet worden opgesloten. De tekenaar vindt joden blijkbaar tuig, en vindt dat ze, net als het tuig, hun lot voor een groot deel aan zichzelf te danken hadden. Hé, dat vond die schrijver van dat schoolboekje ook al... Toen Wilders vanwege de cartoon weigerde in een VARA-programma te verschijnen, speelde de VARA de vermoorde onschuld. Wilders gaat het debat uit de weg wegens een simpel tekeningetje, jammerde de omroep. Maar nu komt het. Naar aanleiding van dat simpele tekeningetje waren er blijkbaar losgeslagen idioten die VARA-medewerkers gingen bedreigen – en ineens haalde de VARA de tekening van de website weg. De tekening verdween dus om de verkeerde reden. Niet omdat ze wansmakelijk en beledigend was, maar omdat ze aanleiding gaf tot bedreigingen. Mensen, wil je iets van de VARA gedaan krijgen, ga dan VARA-medewerkers bedreigen, dan krijg je alles voor elkaar wat je wilt! Adriaan Soeterbroek, die tekenaar, lijkt me een goede kandidaat voor de eerste Godwin Award. Maar toch geef ik de voorkeur aan een ander. Toen de Amsterdamse opperdiender Bernard Welten begin dit jaar liet weten dat hij niet van plan was het door de regering gewenste boerkaverbod te handhaven, meende reageerder Asman hem op de website van de Volkskrant aldus te moeten verdedigen: ‘Er hadden in 40-45 zulke politiekopstukken moeten zijn. Dan had
de jodendeportatie een stuk minder makkelijk gerealiseerd kunnen worden. Dit is toch niet te overtreffen? Het verbod van een kledingstuk vergelijken met de uitroeiing van de joden en een democratisch gekozen regering, berustend op een meerderheid in de Tweede Kamer, met de Duitse bezetters? Je moet er maar op komen. En dan en passant ook nog eens rassen en religies door elkaar halen én uit naam van de tolerantie een partij willen verbieden. Ook al is het nog vroeg in het jaar, ik zeg: geef Asman de Godwin Award 2011. Hij is de terechte winnaar! P.S.
Sijtze Reurich |
|||||
|